×
دکتر حمیدرضا خدادادی
قائم مقام مدیرمسئول

دکتر حمیدرضا خدادادی

دکتر محمدرضا صفری چاکری
دبیر سرویس اقتصادی

دکتر محمدرضا صفری چاکری

پروفسور پدرام موسوی
کارشناس ارشد و تحلیل گر مسائل اقتصادی بین الملل

پروفسور پدرام موسوی

طبق گزارش فرا اقتصاد بین الملل، سالهاست که رسانه های جمعی، مدیران ارشد استان و کارشناسان حوزه های مختلف صنعتی، تولیدی، بازرگانی، خدماتی و …اظهار می کنند که محصولات و کالاهای تولیدی لرستان دارای بالاترین عیار و کیفیت برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی هستند، اما پرواضح است که این عبارات تاکنون نه راهگشای […]

ضعف محتوی مانع توسعه « برندسازی» در لرستان است/ معضل برندهای بی رسانه

طبق گزارش فرا اقتصاد بین الملل، سالهاست که رسانه های جمعی، مدیران ارشد استان و کارشناسان حوزه های مختلف صنعتی، تولیدی، بازرگانی، خدماتی و …اظهار می کنند که محصولات و کالاهای تولیدی لرستان دارای بالاترین عیار و کیفیت برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی هستند، اما پرواضح است که این عبارات تاکنون نه راهگشای توسعه صنعتی استان بوده و نه حتی در گفتمان و باور عامه مردم،دارای اثرگذاری بوده اند.

مادام که تولیدات لرستان از سنگ و صنایع دارویی گرفته تا صنایع دستی،خوراک دام و طیور‌ و …در فقر مطلق « بی برندی» گرفتارند، بسته بندی جذاب ندارند، شرکتهای مدیریت صادرات قدر ندارند، شبکه فروش قوی داخلی و …ندارند،عیار بالای محصولات و دست ساخته ها، نه دردی از مردم دوا می کند و نه دردی از تولید کننده.
این دوگانه تاریخی یعنی ضعف در معرفی ظرفیت های اقتصادی و عدم نفوذ تولیدات لرستان در بازارهای داخلی و خارجی،در گام اول برمی گردد به نوعی «کج سلیقگی رسانه ای» از سوی صاحبان کسب و کار و صنایع استان.
مادام که خلاقیت و نوآوری در تولید و ارائه محصولات استان چشمگیر و بازارپسند نیست مگر در موارد خرد مانند تولیدات یا خدمات برخی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری،نباید انتظار فتح پیشخوان یا قفسه های فروشگاه های بزرگ، مراکز درمانی و …در کشور را داشت زیرا همین اندک فروش سالانه واحد‌های تولیدی و صنعتی استان،مدیون طبیعت و زیست بوم بخشنده این اقلیم است که در نوع خودش بهترین کانی،بهترین گیاه دارویی،بهترین مواد غذایی و … را دارد وگرنه در عرصه رقابت هم از محل ایده و خلاقیت،عقب مانده است و به کپی برداری پرداخته و از سویی دیگر،بازاریابی را فقط فروش مطلق و محض می داند،مانند چند فرمول مالیاتی یا عملیات حسابداری.
خیلی خوب هم که دقت می کنیم؛می بینیم که بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی و صنعتی استان از سوی دولتها حمایت شده اند،تسهیلات مناسب دریافت کرده اند، مواد اولیه مناسب در اختیار دارند، از نظر حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی مورد حمایت هستند و مزایایی مانند معافیت های مالیاتی و …را دریافت می کنند، باید پرسید گره کور اشتغال محدود،تولیدات گمنام و کمتر آشنای لرستان در بازارهای داخلی و خارجی کجاست؟؟
نیک می دانیم که برخی از تولیدات حوزه کشاورزی ما از جمله حبوبات، زعفران و …نه بی نام و نشان،بلکه با نام و نشان استان های همجوار به فروش می رسد، صنایع دستی ما در بهترین حالت،«چمدانی» صادر می شود که این حقیقت تلخ، نه تنها از منظر رشد اقتصادی و سرانه درآمدی، نفس صنایع لرستان را می گیرد،بلکه افق های کارآفرینی و اشتغال برای جوانان را در نطفه،خاموش می کند، ناگفته نماند که نبود استراتژی بلندمدت برای حضور در بازارهای بزرگ داخلی و خارجی، به همان اندازه که به تولید کننده خرد و عمده وابسته است،به مدیران مجموعه های اقتصادی و صنعتی استان نیز مربوط است که لرستان، از این دو بی نصیب مانده است.
بدین روی، ترسیم مسیری برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی که بتواند محرک اقتصاد لرستان در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و حتی بلند مدت باشد، بسیار سخت است زیرا ساختارهای لازم در بخش خصوصی برای تولید محصولات نوآورانه و صادرات گرا فراهم نیست، محتوی رسانه ای برای رقابت در دنیای تجارت نه تنها در رسانه های چاپی یا دیجیتال و حتی در سطحی فراتر یعنی شبکه اجتماعی،با نگاه مزیت جویانه و ارزش آفرین در بطن عملکرد بخش خصوصی و کارآفرینان،به چشم نمی خورد و حتی تبلیغات و بازاریابی های محدود صورت گرفته هم در خوش بینانه ترین حالتها،برپایه کپی سایر برندهاست.
البته رسانه و رسانه های تخصصی در حوزه اقتصاد،کارآفرینی، صادرات و …صرفا یک رسانه خبری یا عامه پسند نیست، رسانه ای در حوزه های تخصصی تاثیرگذار است که با کمک سایر رسانه ها و ابزارهای تبلیغات عمومی از «چهره ها» گرفته تا محتواهای متنوع و …به فرآیند یا برنامه ای برای افزایش فروش،ایجاد زمینه های صادرات، خلق ارزش و … بیانجامد.
به هرروی غفلت مفرط صنایع لرستان در عصر توسعه ارتباطات و شبکه های اجتماعی،همچون سایر چالش های این حوزه تنها با سفارش چند کلیپ یا بالابردن مقطعی سئو سایت ها کارساز نیست، فرآیندهای رسانه ای همچون ابربرندهای دنیا که امروز صاحبانشان همچون ایلان ماسک، زاکربرگ، جوزف بروس و… سر از سیاست و مالکیت رسانه ای درآورده اند، نمونه بارز چنین استراتژی هایی است.
مادام که واحد‌های اقتصادی لرستان، دلخوش به تسهیلات تبصره های مختلف و یا پرداخت هزینه های حضور در نمایشگاه از محل اعتبارات ادارات و … هستند که فقط « هزینه نکرده باشند» و فروش شان افزایش داشته باشد،صنایع بی برند در لرستان به حیات خود با چندنفر اشتغال محدود به صورت « آب رونده » ادامه خواهند داد و رویای توسعه اقتصادی و درخشش برندهای بزرگ، به بار نخواهد نشست.

یادداشتی از مریم مهری

مدیرمسئول پایگاه خبری اقتصاد لرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *