×
دکتر حمیدرضا خدادادی
قائم مقام مدیرمسئول

دکتر حمیدرضا خدادادی

دکتر محمدرضا صفری چاکری
دبیر سرویس اقتصادی

دکتر محمدرضا صفری چاکری

دکتر ملیکا ملک آرا
کارشناس و تحلیل گر مسائل اقتصادی

دکتر ملیکا ملک آرا

عنوان مقاله: مطالعه و مقایسه ای در خصوص استراتژی های اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی نگارنده / نگارندگان: علیرضا محمودی فرد۱*، سید محمدرضا حسینی علی آباد ۱کارشناس ارشد مدیریت صنعتی (و مدرس دانشگاه‌ها)، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران    ۲ استاد دانشگاه و رئیس مرکز خدمات مشاوره ای مدیریت و […]

مطالعه و مقایسه ای در خصوص استراتژی های اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی

عنوان مقاله: مطالعه و مقایسه ای در خصوص استراتژی های اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی

نگارنده / نگارندگان: علیرضا محمودی فرد۱*، سید محمدرضا حسینی علی آباد

۱کارشناس ارشد مدیریت صنعتی (و مدرس دانشگاه‌ها)، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

   ۲ استاد دانشگاه و رئیس مرکز خدمات مشاوره ای مدیریت و امور بازرگانی سپهر تجارت ایرانیان

چکیده:

استراتژی اقیانوس آبی، یک رویکرد نوآورانه در زمینه مدیریت استراتژیک بوده که این استراتژی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به‌جای رقابت در بازارهای اشباع‌شده (اقیانوس قرمز)، بازارهای جدیدی ایجاد کنند که در آن رقابت کمتری وجود دارد. در بازارهای اقیانوس قرمز، شرکت‌ها برای جذب سهم بازار به‌شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ در این نوع بازارها، محصولات و خدمات مشابه بوده و بنگاه‌ها برای برتری بر رقبای خود غالبا با کاهش قیمت یا بهبود کیفیت تلاش می‌کنند؛ رقابت در این بازارها می‌تواند به‌شدت خونین و پر تنش باشد، به‌طوری که شرکت‌ها برای بقا و رشد با یکدیگر در حال مبارزه هستند. در این مقاله، مختصرا به بررسی مفاهیم این دو استراتژی و مقایسه آن‌ها پرداخته شده است.

واژه‌های کلیدی: استراتژی اقیانوس آبی، استراتژی اقیانوس قرمز، مدیریت استراتژیک، بازار، رقابت، سهم بازار، محصولات و خدمات، کاهش قیمت یا بهبود کیفیت

 

دانلود فایل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *